Studijní program M7503: Učitelství pro základní školy

Studijní obor 7503T047: Učitelství pro 1. stupeň základní školy

Obecné pokyny pro studenty, kteří vstoupili do 1. ročníku v roce 2006/2007 nebo později.

7
7

Pedagogická fakulta UK nabízí studentům modulový projekt magisterského studia učitelství pro primární školu, tj. pro 1. stupeň základní školy.
Studium je koncipováno jako 6 modulů, tj. 6 relativně samostatných celků tvořených soustavou vzájemně provázaných kurzů různých disciplín, které vedou k profesní způsobilosti absolventa:

  1. Modul univerzitního základu – kultivace všeobecného vzdělání (zejména v oblasti humanitních věd), kultury mluveného projevu a rozvoj diskursivního myšlení (filozofie, historie, informační technologie, cizí jazyk apod.).

  2. Pedagogicko-psychologický modul – integrovaný program zahrnující studium pedagogiky, psychologie, speciální pedagogiky a praxe. Jeho součástí je také metodologická příprava studentů, jejich zapojení do výzkumné činnosti na fakultě, příprava a vedení diplomových prací.

  3. Předmětový modul – odborný základ jednotlivých vyučovacích předmětů na 1. stupni základní školy (český jazyk, literatura, matematika, přírodověda, vlastivěda, hudební, výtvarná a tělesná výchova apod.).

  4. Modul předmětových didaktik – rozvoj dovedností didaktické transformace vzdělávacího obsahu vzhledem k individuálním a věkovým zvláštnostem dětí mladšího školního věku. Tento modul uvádí studenty do teorie i praxe vyučování jednotlivým učebním předmětům na 1. stupni základní školy.

  5. Specializační modul – systematické studium zvolené specializace. Jsou nabízeny 2 možnosti realizace tohoto modulu:
      specializace na jednu z výchov – hudební, výtvarnou, dramatickou nebo tělesnou,
      specializace na vyučování jednomu z cizích jazyků – anglický, německý nebo francouzský.

  6. Prohlubující modul – další prostředek k individuální profilaci studia. V rámci homogenní varianty věnuje student celou kapacitu (6 hodin týdně po dobu 2 semestrů – ve standardní trajektorii v 7. a 8. semestru v celkové hodnotě 16 kreditů) ucelené soustavě kurzů v rámci jednoho oboru (např. Výchova ke zdraví, Didaktická informační technologie na ZŠ, Matematika s didaktikou, Primární pedagogika apod.). Zároveň si student zapisuje volitelné kurzy z nabídky svého studijního plánu, která zohledňuje specifika studia Učitelství 1. stupně ZŠ nebo jiné kurzy z nabídky různých fakult Univerzity Karlovy (včetně Pedagogické fakulty UK). Volitelné kurzy volí tak, aby kredity za všechny volitelné kurzy absolvované v průběhu studia tvořily požadovaných 10%.


Profesním jádrem a tedy těžištěm studia je pedagogicko-psychologický modul společně s modulem předmětových didaktik. Studium je zakončeno státní závěrečnou zkouškou z pedagogiky, českého jazyka a literatury s didaktikou, matematiky s didaktikou, zvolené specializace a obhajoby diplomové práce. Absolvování modulového studijního programu 7503 T opravňuje k učitelské činnosti na 1. stupni základní školy a otevírá cestu k celoživotnímu vzdělávání a profesnímu růstu, včetně doktorského studia v oboru pedagogika.

Doplňující pokyny
  1. Homogenní varianta otevřená v r. 2010/2011
      Homogenní varianta bude otevřena v modulech Výchova ke zdraví a Primární pedagogika.

  2. Specializace a zápis do specializací
      Jazyková specializace:
      Student se do jazykové specializace – AJ, FJ, NJ – zapisuje hned na počátku studia při zápisu do 1. semestru a nevolí již další výchovnou specializaci.

      Výchovná specializace:
      Student je povinen zapsat se do výchovné specializace na začátku 2. semestru prostřednictvím fiktivních předmětů Specializace TV, DV, HV. Nabízené specializace jsou nabízeny vždy, jejich otevření však závisí na minimálním počtu zájemců, který je znám až po zápisu do nich.

  3. Student si nesmí opomenout v 7. semestru zapsat do SIS předmět Příprava a zpracování diplomové práce (Kód: 0SZMDP01)


Kredity za povinné předměty

Poslední změna: 30.12.1899