Studijní program M7503: Učitelství pro základní koly
Studijní obor 7503T047: Učitelství pro 1. stupeň Z
Obecné pokyny pro studenty, kteří vstoupili do 1. ročníku v roce 2006/2007 nebo později.
6
7
7
Pedagogická fakulta UK nabízí studentům modulový projekt magisterského studia učitelství pro primární školu, tj. pro 1. stupeň základní školy. Studium je koncipováno jako 6 modulů, tj. 6 relativné samostatných celků tvořených soustavou vzájemně provázaných kurzů různých disciplín, které vedou k profesní způsobilosti absolventa:
- Modul univerzitního základu – kultivace všeobecného vzdělání (zejména v oblasti humanitních věd), kultury mluveného projevu a rozvoj diskurzivního myšlení (filozofie, historie, rétorika, ekologie, etika apod.).
- Pedagogicko-psychologický modul – integrovaný program zahrnující studium pedagogiky, psychologie, speciální pedagogiky a praxe. Jeho součástí je také metodologická příprava studentů, jejich zapojení do výzkumné činnosti na fakultě, příprava a vedení diplomových prací.
- Předmětový modul – odborný základ jednotlivých vyučovacích předmětů na 1. stupni základní školy (český jazyk, literatura, matematika, přírodověda, vlastivěda, hudební, výtvarná a tělesná výchova apod.).
- Modul předmětových didaktik – rozvoj dovedností didaktické transformace vzdělávacího obsahu vzhledem k individuálním a věkovým zvláštnostem dětí mladšího školního věku. Tento modul uvádí studenty do teorie i praxe vyučování jednotlivým učebním předmětům na 1. stupni základní školy.
- Specializační modul – systematické studium zvolené specializace. Jsou nabízeny 2 možnosti realizace tohoto modulu:
- specializace na jednu z výchov – hudební, výtvarnou, dramatickou nebo tělesnou,
- specializace na vyučování jednomu z cizích jazyků – anglický, německý nebo francouzský.
- Prohlubující modul – další prostředek k individuální profilaci studia. (Kurzy prohlubujícího modulu povinně zapisují studenti se specializací na výchovu a nepovinně studenti se specializací na výuku cizímu jazyku.) Modul je realizován kombinací homogenního a heterogenního způsobu. V prvním případě věnuje student celou kapacitu (6 hodin týdně po dobu 2 semestrů – ve standardní trajektorii v 7. a 8. semestru) ucelené soustavě kurzů v rámci jednoho oboru (poradenská psychologie a speciální pedagogika, didaktická informační technologie apod.). Při heterogenním způsobu využití prohlubujícího modulu student kombinuje kurzy různých oborů podle svého zájmu a aktuální nabídky fakulty.
Profesním jádrem a tedy těžištěm studia je pedagogicko-psychologický modul společně s modulem předmětových didaktik. Studium je zakončeno státní závěrečnou zkouškou z pedagogiky, českého jazyka, a literatury s didaktikou, matematiky s didaktikou, zvolené specializace a obhajoby diplomové práce. Absolvování modulového studijního programu 7503 T opravňuje k učitelské činnosti na 1. stupni základní školy a otevírá cestu k celoživotnímu vzdělávání a profesnímu růstu, včetně doktorského studia v oboru pedagogika.
STUDIJNÍ PORADCI Z KATEDRY PRIMÁRNÍ PEDAGOGIKY
I. cyklus
- PhDr.. H. Hejlová
- PhDr. S. Ko?átková, Ph.D.
- PhDr. M. Linková, Ph.D.
- Prof. PhDr. V. Spilková, CSc.
- PhDr. J. Stará, Ph.D.
- PhDr. A. Tomková, Ph.D.
- doc. PhDr. J. Uhlířová, CSc.
- doc. PaedDr. R. Wildová, CSc.
II. cyklus
PhDr. Z. Křivánek, CSc. - PhDr. A. Tomková, Ph.D.
- doc. PaedDr. R. Wildová, CSc.